Vad är en våldtäkt?

Våldtäkt är när någon genomför ett samlag eller liknande sexuell handling mot din vilja. En våldtäkt kan se ut och upplevas på många olika sätt. Det spelar ingen roll om förövaren är en okänd person, en kompis, din partner eller annan närstående – ingen får göra saker med din kropp som du inte samtyckt till. Du har ensamrätt att bestämma över din kropp och din sexualitet. Både kvinnor, män och transpersoner kan bli utsatta för och utsätta andra för övergrepp.

Att utföra sexuella handlingar på en person som befinner sig i särskilt utsatt tillstånd är också en våldtäkt. Särskilt utsatt tillstånd kan till exempel vara om en är full, drogad eller har en funktionsnedsättning eller sjukdom, som gör att en inte har möjlighet att säga nej och/eller värja sig.

Oavsett omständigheter ligger ansvaret för en våldtäkt alltid och endast hos gärningspersonen. Det spelar ingen roll om du ville ha sex från början, men sedan ångrade dig eller om du har haft sex med personen tidigare. Det spelar ingen roll om du inte skrek, gjorde motstånd eller försökte fly från situationen. En våldtäkt är aldrig någonsin ditt fel.

Vad är ett sexuellt övergrepp?

Alla sexuella handlingar som begås mot din vilja är sexuella övergrepp. Det är du och ingen annan som bestämmer vad som är mot din vilja. Du äger din kropp och din sexualitet och ingen har rätt att inkräkta på den. Sexuella övergrepp kan se mycket olika ut, och upplevas på olika sätt. Övergrepp kan ske både IRL och virtuellt, exempelvis via chatt, mejl, webbkamera eller sociala medier.

Ett sexuellt övergrepp kan till exempel vara att någon berör ens kropp mot ens vilja, att någon tittar på en och/eller pratar med en på ett sätt som känns obehagligt eller att en tvingas bevittna sexuella handlingar. Det är också ett sexuellt övergrepp om någon använder sin makt, det vill säga utnyttjar en person som befinner sig i underläge, och får en att ställa upp på sexuella handlingar.

Behöver du stöd att sätta ord på vad du har varit med om? Vi vill och kan hjälpa dig!