För anhöriga

källa: www.umo.se

Information för anhöriga.

Om någon man känner har utsatts för sexuella övergrepp

Om en kompis eller närstående har blivit utsatt för sexuella övergrepp har man en viktig uppgift. Den som blir trodd, respekterad och får stöd från personer omkring sig brukar kunna må bättre snabbare än vad hon eller han skulle ha gjort annars. Men man ska aldrig ha hela ansvaret själv.

Det är olika för olika personer vad man behöver, men det finns saker man kan tänka på som kan göra det lättare för den som har blivit utsatt att våga berätta och gå vidare.

Våga fråga

Om man misstänker att någon har varit med om övergrepp är det viktigt att man vågar fråga och visar att man är beredd att lyssna. Många säger inte rakt ut ”Jag har blivit våldtagen” utan i stället till exempel att någon haft sex med en fast man inte ville, eller att man tycker att en viss person är obehaglig. Om man misstänker att det personen har varit med om är ett övergrepp, ska man säga det. Ibland kan man behöva fråga flera gånger. Även om hon eller han inte berättar på en gång kan frågan göra att han eller hon så småningom vågar berätta för någon annan.

Lyssna och visa att man tror på personen

Många som har varit med om sexuella övergrepp lägger skuld på sig själva och tänker att de inte kommer att bli trodda om de berättar. Därför är det viktigt att visa att man tror på det personen berättar och att hon eller han inte har något ansvar för det som har hänt, oavsett hur det har gått till.

Man ska aldrig ifrågasätta personens handlande, inte säga saker som ”Varför följde du med honom hem om du inte ville något?”, ”Varför fortsatte du vara ihop med henne?” eller ”Varför drack du så mycket?” Den utsatta personen behöver hjälp att inse att det inte spelar någon roll vad hon eller han gjorde eller inte när övergreppet skedde. Det som har hänt är ett brott och som utsatt har man ingen skuld. Det är också bra att bekräfta hur modig personen är som vågade berätta.

Visa att man finns där

Det kan ta lång tid att komma över ett sexuellt övergrepp och det kan påverka ens liv i många år. Ibland kan man må bättre ett tag för att sen börja må dåligt igen. Som kompis eller närstående är det viktigt att man visar att man finns där, inte bara tiden efter att man har fått veta.

Många vågar inte visa att de fortfarande mår dåligt, eller känner skuld om de inte klarar att gå vidare snabbt. Därför är det bra om man vågar fråga och prata om övergrepp också när det har gått lång tid. Det är inte säkert att personen vill prata om det just då, men det är skönt för henne eller honom att veta att det finns personer att prata med när det behövs, och som bryr sig.
Inte vara tyst

Det är vanligt att man känner sig osäker på hur man ska kunna stötta någon som utsatts för övergrepp. Då finns det en risk att man inte gör något alls, utan undviker att prata om det som har hänt och hoppas att det jobbiga ska gå över.

Men den som har utsatts behöver få prata om hur han eller hon mår, och om vad som har hänt. Om personer omkring är tysta kan det verka som att de inte tror på henne eller honom, att de skuldbelägger eller inte orkar med att personen mår dåligt. Det är klart att det finns de som inte vill prata om det om har hänt, eller att det ibland kan vara jobbigt med frågor. Men de allra flesta vill ändå att man ska visa att man bryr sig och fråga, även långt efteråt.
Ta hand om sig själv

Det kan vara tungt att höra om svåra saker som någon annan har varit med om. För att må bra är det viktigt att man tar hand om sig själv. Man ska komma ihåg att det räcker långt bara att man finns där som vän, och att man aldrig ska ha hela ansvaret själv. Det kan vara skönt att själv få prata av sig med till exempel en kurator om det man har fått höra och hur man kan stötta på ett bra sätt.
Hjälpa personen att få hjälp

Även om man som kompis eller närstående kan betyda mycket för att den som utsatts ska må bättre, behöver han eller hon oftast träffa någon utomstående, någon som är van att hjälpa personer som har utsatts för sexuella övergrepp.

Det är vanligt att man inte vill gå och prata med någon precis efter övergreppet. Även om det är bra ju tidigare man kan ta tag i det, blir det aldrig för sent att söka hjälp. Man kan hjälpa den utsatta personen att ta reda på vart hon eller han ska vända sig när det väl är dags. Det kan till exempel vara en ungdomsmottagning, skolkurator, vårdcentral eller en tjej- eller killjour. Man kan också ta reda på lite om hur en polisanmälan och rättsprocess går till och peppa personen att göra en polisanmälan utan att pressa.
Om personen fortfarande utsätts

Om personen fortfarande utsätts för eller riskerar att utsättas för övergrepp är det viktigt att han eller hon får hjälp att ta sig ur situationen och får känna sig trygg. Man kan börja med att prata med någon vuxen som man litar på för att få hjälp att reda ut vad som ska göras.

Om man söker hjälp eller stöd någonstans men inte känner sig trygg eller känner sig ifrågasatt är det viktigt att inte ge upp utan att våga försöka igen med någon annan. Man har rätt att få ett respektfullt och kunnigt bemötande.

Vid frågor eller funderingar, kontakta oss på Föreningen Storasyster.