Är du under 18 år?

Ingen får ta på eller göra saker med din kropp som du tycker känns pinsamt eller obehagligt. Ingen får heller tvinga eller övertala dig att ta på eller göra obehagliga saker med din egen eller andras kroppar. Det spelar ingen roll om det är en kompis, främling, flickvän/pojkvän, syskon, förälder eller någon annan, och det gäller både hemma, i skolan och på internet. Det är bara du som bestämmer över din kropp och vad du vill och inte vill göra med den.

Vuxna får aldrig ta på barn eller ungdomar på ett sexuellt sätt. Det spelar ingen roll om du tagit första steget eller om du tyckt om vad den vuxna gjort med dig. Det är aldrig ditt fel eller ditt ansvar. Den som är vuxen ansvarar alltid för det hen gör.

Har någon tagit på dig eller tvingat dig att ta på någon, på ett sätt som du inte tyckte om, är det viktigt att berätta om det för någon du litar på. Det kan till exempel vara en förälder, mor- eller farförälder, en granne, en lärare eller skolans kurator eller skolsköterska. Vuxna i din närhet ska och kan hjälpa dig!

Du kan även vända dig till oss på Föreningen Storasyster. Vi lyssnar och tror på dig. Allting du väljer att berätta för oss stannar hos oss!

Kom ihåg att du aldrig är ensam, även om det ibland kan kännas så. Många har varit med liknande, det finns hjälp att få och det går att må bra igen!