Vad är sexualitetsproblematik?

Sexualitetsproblematik syftar på alla uppleva problem och svårigheter du kan ha kring sex och sexualitet. Efter en har blivit utsatt för våldtäkt eller andra sexuella övergrepp är det inte ovanligt att uppleva att sex och relationer känns svårt, men det är heller inte ovanligt att inte uppleva några problem alls. Oavsett hur en mår i sin sexualitet efter sexuella övergrepp tycker vi att det är viktigt att prata om sex efter sexuellt våld!

Exempel på sexualitetsproblematik som kan uppstå efter sexuellt våld kan vara:

• Låg sexlust
  • Svårigheter med upphetsning
  • Rädsla eller avsmak för sex
  • Smärta vid sex
  • Svårigheter med att få orgasm
  • Svårigheter med gränssättning vid sex
  • Skam – och skuldkänslor kopplade till lust, upphetsning och orgasm

Vi tycker att sex ska kunna vara skönt, härligt och roligt, även om en har utsatts för sexuella övergrepp. Därför erbjuder vi professionellt sexologiskt stöd till dig som har funderingar kring eller problem med din sexualitet. Inget är för litet eller stort – hos oss är du alltid välkommen att diskutera sex.

Hela Migs sexologiska stöd finns både online och på två sexologmottagningar i Malmö och Stockholm. Läs mer om vårt sexologiska stöd HÄR

För mer information om vad problem med sex efter våldtäkt eller andra sexuella övergrepp kan vara, kontakta Hela Migs sexologer på helamig@foreningenstorasyster.se. Du kan även läsa Hela Migs rapport om projektets målgrupps upplevelser av sexualitetsproblematik till följd av sexuellt våld, lanserad i april 2017. Rapporten hittar du HÄR.