Föreningen Storasyster erbjuder samtalsgrupper i Stockholm där du som identifierar dig som tjej eller kvinna kan möta andra som också varit med om sexuella övergrepp eller våldtäkt. I samtalsgruppen får du möjlighet att dela erfarenheter, tankar och känslor med personer som kan relatera och förstå.

Vi erbjuder för närvarande enbart samtalsgrupper i Stockholm, men hoppas kunna starta samtalsgrupper även på andra orter.

Vill du gå i samtalsgrupp?

För att kunna gå i samtalsgrupp är det viktigt att du har haft någon form av professionell kontakt där du bearbetat övergreppet. Skulle du vilja fortsätta att tala om dina upplevelser, höra andra berätta och känna en gemenskap? Då är du varmt välkommen att delta i Föreningen Storasysters samtalsgrupp!

Hur går samtalen till?
Grupperna består av 6-10 deltagare och två samtalsledare. Vi gör vårt bästa för att sätta ihop grupperna så att åldersspannet i gruppen inte är för stort, samt att deltagarna har liknande erfarenheter. Vi arbetar med ”rundor” där var och en får tala utan att bli avbruten. Alla får lika mycket tid, men det finns inget krav att använda hela sin tid till att prata. Du bestämmer själv hur mycket eller lite du vill prata. Ingen får kommentera det någon annan har sagt, om den personen inte vill det.

Vid varje tillfälle utgår vi från olika teman:

• Introduktion till samtalsgrupp – lära känna varandra
  • Skuld och skam
  • Rädsla och ångest
  • Tillit och gränser
  • Kroppen och sexualitet
  • Avslutningsträff

I gruppen kommer vi överens om att följa dessa regler:

• Vi för inte vidare det som sägs i stödgruppen
  •  Vi delar taltiden lika mellan oss
  •  Vi avbryter inte när någon annan talar
  •  Vi ger bara råd och respons till den som ber om det
  •  Vi respekterar varandras kroppsliga integritet

———————————————————————————————-

NÅGRA FÅ PLASTER KVAR TILL VÅRENS SAMTALSGRUPPER!

För att anmäla ditt intresse om att gå i samtalsgrupp fyll i detta formulär.

För frågor mejla samtalsgrupp@foreningenstorasyster.se