Chattsyster

Vill du ha en chattsyster?

Vi kan erbjuda dig som utsatts för våldtäkt eller sexuella övergrepp en chattsyster eller chattbror. En chattsyster/bror är en stöttande medmänniska som du kan prata med om precis vad du vill. Du och din chattsyster/bror har kontakt via mejl eller chatt upp till max en timme i veckan. I början av kontakten med kommer ni tillsammans fram till en målsättning med kontakten. Exempel på vanliga mål kan vara att våga berätta för någon om dina erfarenheter, att anmäla brottet eller att ha en person man kan skriva av sig till om sina känslor och tankar.

För intresseanmälan mejla till chattsyster@foreningenstorasyster.se och besvara gärna följande frågor:

• Din ålder och vart du bor (för vår statistik – du förblir anonym).
  • Kan du tänka dig att ha kontakt med en chattbror?
  • Kan du skriva lite kort om din historia (vem är det som utsatt dig, hur du har det nu och hur kommer det sig att du önskar en chattsyster)?
  • Har du kontakt med några andra stödinstanser?
  • Kan du formulera en målsättning som du vill ha tillsammans med din chattsyster/bror (en målsättning kan vara allt från att berätta för en vän eller familjemedlem, till att anmäla eller helt enkelt att få prata om sina känslor och reaktioner)?
  • Har du berättat om övergreppet tidigare?
  • Har övergreppet polisanmälts?

Du kan också fylla i formuläret så tar vi kontakt med dig så fort som möjligt!

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)