Bli volontär

Volontärrekryteringen är avslutad för i år.

Är du intresserad av att bli volontär hos oss?

Vill du finnas där för personer som blivit utsatta för sexuella övergrepp och behöver någon att prata med? Här kan du läsa mer om vad ett volontäruppdrag hos Föreningen Storasyster innebär och hur det går till.

Vem kan bli volontär?

Att vara volontär i Föreningen Storasyster är en möjlighet att vara ett värdefullt stöd för utsatta personer och göra verklig skillnad i deras liv. Du kan bli volontär om du:

• är över 20 år
  • delar vår feministiska värdegrund
  • kan avvara minst två timmar i månaden åt ditt volontäruppdrag

Hur ser arbetet som volontär ut?

Vi erbjuder flera olika typer av stödfunktioner som du som volontär kan välja att bemanna. Du kan vara aktiv inom en eller flera av dessa åt gången – det bestämmer du själv.

Chattjour

Chatten är öppen söndag till torsdag för de som utsatts för våldtäkt eller sexuella övergrepp av olika slag. Vi erbjuder även stöd till anhöriga till någon som blivit utsatt. Som volontär bemannar du denna och chattar med stödsökande.

Mejljour

Hit kan stödsökande mejla sina upplevelser  och få stöd och råd på samma sätt som i chatten. Denna ansvaras för på veckobasis av en volontär.

Chattsyster/chattbror

Chattsyster/bror är en längre kontakt där du som volontär matchas ihop med en stödsökande och har kontakt via chatt eller mail i tre-sex månader.

Medföljande syster/bror

Vi erbjuder medföljning vid kontakt med myndigheter eller olika behandlingsinstanser. Detta innebär att du som volontär följer med den stödsökande vid till exempel ett sjukhusbesök, gynekologbesök, polisanmälan eller förhör.

Kommunikatörsnätverk och andra aktiviteter

Du kan också engagera dig genom att bemanna våra sociala medier, hjälpa till med grafisk formgivning och genom att delta vid evenemang, demonstrationer och manifestationer.

Rekrytering och utbildning

Volontärrekryteringen för 2018 är nu stängd.
Är du intresserad av att bli volontär hos Föreningen Storasyster får du gärna skriva upp dig på intresselistan som du hittar här. Då kommer vi att höra av oss när det är dags för nästa rekrytering, som förmodligen kommer att ske hösten 2019.

Vid rekrytering kommer du att ombes skicka in en ansökan med CV och personligt brev. Vi kallar sedan ett antal till en rekryteringsträff i Stockholm – du erbjuds en intervju via Skype om du inte är bosatt i Stockholm. För de som går vidare hålls sedan en obligatorisk utbildning på fyra heldagar (två helger) där du får en gedigen introduktion till verksamheten och ditt uppdrag som volontär.

Om du har några frågor får du gärna kontakta oss på volontar@foreningenstorasyster.se

Som volontär ska du delta i handledning minst en gång per termin. Handledning kan genomföras på distans om du inte är bosatt i Stockholm. Du behöver alltså inte vara bosatt i Stockholm för att engagera dig i verksamheten – vi söker volontärer från hela landet.

Villkor

• För att vara volontär i Föreningen Storasyster behöver du vara medlem i föreningen och betala en medlemsavgift på 50 kr/år eller mer om du vill.
  • Vi kommer att be dig sända in ett utdrag från polisens belastningsregister.
  • Som volontär har du tystnadslöfte och förbinder dig till detta via ett kontrakt.
  • Arbetet är ideellt vilket innebär att du inte får betalt.
  • Delta i handledning en gång per termin (erbjuds även på distans)