Bli volontär

Vi har volontärer med vitt skilda bakgrunder och erfarenheter. Det som är gemensamt för samtliga volontärer är att de är feminister och står bakom vår vision om ett samhälle fritt från sexuellt våld. För att bli volontär hos oss krävs även att du är en empatisk och inlyssnande medmänniska som vill hjälpa personer utsatta för sexuella övergrepp att bearbeta sina upplevelser och att må bättre. Många utav våra volontärer har egna erfarenheter av sexuella övergrepp, vilket gör att vi har möjlighet att ge en unik form av stöd till dem som söker hjälp hos oss.

Vi rekryterar volontärer ungefär en gång per år, vanligtvis till hösten. Vår volontärrekrytering går till så att du söker uppdraget genom att skicka in en motivering till varför du vill bli volontär hos oss tillsammans med CV. Vi väljer sedan ut ett antal personer som vi kallar till en informations- och rekryteringsträff. Under denna träff arbetar vi gemensamt med värderingsövningar och diskussioner. Vi håller även enskilda intervjuer med samtliga volontärkandidater.

Hur många som går vidare från rekryteringsträffen beror på vilka behov vi har av volontärer inom verksamheten. Vissa år är det många utav våra volontärer som tar en paus eller avslutar sina uppdrag, vissa år har vi enbart möjlighet att ta in enstaka nya volontärer.

Nya volontärer ska genomgå vår grundutbildning innan de påbörjar sina uppdrag inom stödverksamheten. Grundutbildningen innehåller ämnen som:

• förövare och gärningsman,
  • psykisk ohälsa,
  • sexualkunskap,
  • hedersrelaterat våld,
  • stöd online,
  • samtalsmetodik,
  • våld i samkönade relationer,
  • rättsprocessen,
  • mäns våld mot kvinnor,
  • våldtäkt, sexuella övergrepp och incest,
  • sex som självskadebeteende.

Aktiva volontärer inom föreningen deltar även i grupphandledning en gång per termin.

Nästa rekrytering av volontärer kommer troligen att ske under hösten 2016.