Sexologiskt stöd

Inom Hela Mig kan du som upplever problem med sex eller relationer till följd av våldtäkt eller andra sexuella övergrepp få stöd genom att:

– Skicka frågor som besvaras av vår sexolog i Fråga sexologen.
– Chatta med vår sexolog varje tisdag i Sexologchatten.
– Få en stödkontakt över mejl hos vår sexolog i Sexologmejlen.
– Besöka våra Sexologmottagningar i Malmö och Stockholm.

Läs mer om de sexologiska stödfunktionerna genom att följa länkarna ovan.

Vad är sexologiskt stöd?

Sexologiskt stöd är stöd som fokuserar specifikt på sexualiteten. Vissa som erbjuder den här typen av stöd kallar sig för sexologer eller sexualrådgivare. En sexolog eller sexualrådgivare är någon som oftast har en människobehandlade yrkesexamina, exempelvis socionom, psykolog eller barnmorska, och som har vidareutbildat sig i sexologi för att kunna möta sexualitetsfrågor. Beroende på grundprofession kan det sexologiska stödet skilja sig i art. Oftast erbjuds du dock någon typ av samtalsstöd som kan kombineras med kroppsliga hemövningar.

Mer information om vilket typ av stöd du kan kan få hos Hela Migs sexologer hittar du HÄR.

Hela Mig vänder sig primärt till personer, oavsett könsidentitet, mellan 13-25 år. Faller du utanför projektets målgrupp men behöver sexologiskt stöd är du alltid välkommen att höra av dig till Hela Mig, där vi kan ta emot dig i mån av tid eller hänvisa dig vidare.

Har du frågor eller vill ha mer information om sexologiskt stöd?
Du når Hela Migs sexologer på helamig@foreningenstorasyster.se.