#metoo

De senaste dagarna har vi sett hur sociala medier svämmat över av kvinnors berättelser om utsatthet för sexuellt våld under hashtaggen #metoo. I våra stödfunktioner märker vi vilket genomslag kampanjen har haft. Flera personer som aldrig tidigare pratat om sina erfarenheter har nu på grund av #metoo börjat sätta ord på sina upplevelser.

Föreningen Storasyster ser många styrkor i kampanjen. Att utsatta själva får möjlighet att definiera vad de har varit med om, att bredden av övergrepp framträder i kvinnors och tjejers berättelser samt kampanjen gör oss uppmärksamma på att bakom varje #metoo finns minst en förövare.

Kampanjens oerhörda spridning visar på vilket gigantiskt demokrati- och säkerhetsproblem sexuellt våld är. Kvinnor och icke-binära behöver ständigt förhålla sig till hotet om mäns våld. Ett av Föreningen Storasysters mål är att personer ska våga berätta, att den utsatta ska få möjlighet att sätta ord på sina upplevelser samt att lägga skuld, skam och ansvar där det hör hemma – hos förövaren. Vi uppmanar nu män och killar att ta ansvar för sitt eget och andras beteenden så vi kan nå ett samhälle fritt från sexuellt våld!

Vill du vara med oss i kampen så finns det flera olika sätt som du kan stötta vårt arbete på. Som ideell förening är vi helt beroende av finansiellt stöd från bidragsgivare och donationer från privatpersoner. Du kan till exempel stötta oss genom att bli medlem eller genom att swisha ett bidrag till 123 676 92 51.

Vill ditt företag stötta vårt arbete så kan du läsa mer om hur du gör här.

Tack för att ni är med oss. Tillsammans är vi starka.