Volontärarbete inom Föreningen Storasyster

Vill du finnas där för personer som blivit utsatta för sexuella övergrepp och behöver någon att prata med? Här kan du läsa mer om vad ett volontäruppdrag hos Föreningen Storasyster innebär och hur det går till.

Att vara volontär i Föreningen Storasyster är en möjlighet att vara ett värdefullt stöd för utsatta personer och göra verklig skillnad i deras liv. Som volontär kan du bemanna vår chattjour, bli chattsyster, vara medföljande syster eller engagera dig som kommunikatör. Läs mer om de olika volontäruppdragen längre ner.

Vem kan bli volontär?

Du kan bli volontär om du:

• är över 20 år
  • delar vår feministiska värdegrund
  • kan avvara minst fyra timmar i månaden åt ditt volontäruppdrag

Stöd i uppdraget

Du får regelbundet stöd från vår volontärsamordnare och möjlighet till individuella handledningar. Dessa kan vara fysiska träffar eller på distans. Som volontär hos Föreningen Storasyster kommer du också att bjudas in till fortbildningar på olika teman som rör ditt volontäruppdrag och Föreningen Storasysters verksamhet. En gång per termin förväntas du delta i grupphandledning tillsammans med andra volontärer där ni får stöd i era uppdrag och möjlighet att utbyta erfarenheter. Även dessa anordnas i form av fysiska träffar och på distans.

Villkor

• För att vara volontär i Föreningen Storasyster behöver du vara medlem i föreningen och betala en medlemsavgift på 50 kr/år eller mer om du vill.
  • Vi kommer att be dig sända in ett utdrag från polisens belastningsregister.
  • Som volontär har du tystnadslöfte och förbinder dig till detta via ett kontrakt.
  • Arbetet är ideellt vilket innebär att du inte får betalt.
  • Delta i handledning en gång per termin (erbjuds även på distans)

Rekrytering och utbildning av volontärer

Är du intresserad av att bli volontär hos Föreningen Storasyster får du gärna skriva upp dig på intresselistan som du hittar här. Då kommer vi att höra av oss när det är dags för nästa rekrytering, som kommer att ske hösten 2019.

Rekrytering

Vid rekrytering kommer du att ombedas skicka in en ansökan med CV och personligt brev. Vi kallar sedan ett antal till en rekryteringsträff i Stockholm där vi genomför personliga intervjuer. Om du inte är bosatt i Stockholm erbjuds du en intervju via Skype – vi välkomnar volontärer från hela landet.

När rekrytering öppnar annonseras det på Föreningen Storasysters hemsida och i våra sociala medier.

Utbildning

För de som går vidare efter rekryteringsträffen hålls sedan en obligatorisk utbildning på fyra heldagar (två helger) under hösten. Där får du en gedigen introduktion till verksamheten och ditt uppdrag som volontär. Utbildningen innehåller föreläsningar om bemötande, trauma och svåra samtal, suicidprevention, juridik och rättsprocess, hedersrelaterat våld- och förtryck m.m.

Om du har några frågor får du gärna kontakta oss på volontar@foreningenstorasyster.se.

Volontäruppdrag

Som volontär hos Föreningen Storasyster är du ett medmänskligt stöd för de personer som söker sig till oss. Det innebär att du inte behöver ha någon speciell utbildning – förutom den du genomgår hos oss – och att stödet vi ger inte är terapeutiskt. Du finns där för att lyssna, stötta och hjälpa stödsökande.

Chattjour

Chatten är öppen söndag till torsdag för de som utsatts för våldtäkt eller sexuella övergrepp. Vi erbjuder även stöd till anhöriga till någon som har blivit utsatt. Som volontär bemannar du denna och chattar med stödsökande.

Medföljande syster/bror

Vi erbjuder medföljning vid kontakt med myndigheter eller olika behandlingsinstanser. Detta innebär att du som volontär följer med den stödsökande vid till exempel ett sjukhusbesök, gynekologbesök, polisanmälan eller förhör.

Chattsyster/bror

Chattsyster/bror är en längre kontakt där du som volontär matchas ihop med en stödsökande och har kontakt via chatt eller mail i tre-sex månader.

Kommunikationsnätverket

Du kan också engagera dig genom att bli kommunikatör. Då ansvarar du för våra sociala medier (ej instagram) på veckobasis.

Andra aktiviteter

Som volontär kan du också exempelvis hjälpa till med grafisk formgivning och får gärna delta vid evenemang, demonstrationer och manifestationer som arrangeras av Föreningen Storasyster.