Skärmavbild 2020-01-16 kl. 16.10.41

BRÅs preliminära statistik för 2019

Idag presenterade Brottsförebyggande rådet (BRÅ) den preliminära statistiken över anmälda brott 2019. Antalet anmälda våldtäkter ökar från 7 843 anmälda våldtäkter 2018 till 8 350 anmälda våldtäkter 2019. Av dessa har 229 rubricerats som oaktsam våldtäkt, vilket är en ny brottsrubricering som kom till i samband med vår nya frivillighetsbaserade sexualbrottslag i juli 2018.

Nytt för i år är att BRÅ presenterar statistik över relationen mellan brottsoffer och misstänkt gärningsperson. Vad gäller anmälda våldtäkter mot personer över 18 år så har 31% av dessa skett inom parrelation, 7% inom familj eller släkt, 35% inom annan slags relation eller bekantskap och 28% av en förövare som var obekant för den utsatta.

Vi vet att det fortfarande finns ett stort mörkertal i statistiken för sexualbrott. Att anmäla en våldtäkt är ofta svårare ju närmare relation du har till personen som utsatt dig. I våra stödfunktioner uppger omkring 37% av de drygt 2 000 personer som årligen hör av sig till oss att de är eller blivit utsatta av någon i sin närmaste familj eller släkt. 21% är utsatta av partner, 43% av en bekant person och enbart 11% av en person de inte känner.

– Vi ser det som positivt att BRÅ numera publicerar relation till gärningsperson i sin statistik över anmälda brott. Vi vet att de flesta som utsätts för våldtäkt eller andra sexuella övergrepp utsätts av någon de känner, litar på och i många fall älskar. Att medvetenheten kring detta blir större underlättar för utsatta att förstå och sätta ord på vad de blivit utsatta för. Detta kan i sin tur hjälpa till i bearbetningen av det trauma ett sexuellt övergrepp kan innebära. Det hjälper också utsatta personer att placera skuld och skam där den hör hemma – hos förövaren, säger Cecilia Bödker Pedersen, verksamhetschef på Storasyster.

Här kan du läsa mer om den preliminära statistiken från 2019!

Tags: No tags